woensdag 17 september 2014

... in de Jordaan - shoptip & terug naar mijn roots

Toevalligerwijs kwam ik binnen een week tweemaal in Amsterdam.
Ik hou wel van die gekke stad. Ik studeerde en werkte er, maar de stad geeft altijd onverwachte plekjes prijs. Zo werd ik deze keer door een vriendin meegesleept naar de Jordaan, waar ik maar zelden was.
Nee, deze foto staat niet op zijn kop
Op maandagmorgen tuften we na de spits de hoofdstad in om vervolgens de auto op de Lindengracht te parkeren. Daarvandaan is het niet ver lopen naar de Noorderkerk en de Westerstraatmarkt, die er elke maandag van 9 tot 12 staat.

Omdat ik riep dat we ook toeristisch gingen doen, liepen we op de Lindengracht eerst nog even naar het standbeeld dat er stond.
Ach kijk - een standbeeld voor Theo Thijssen, schrijver van "De Schoolmeester".
Hoewel wij - als moeders van 9 jarigen - toch onze twijfels hadden over de pose van deze schoolmeester. In de moderne tijd wordt daar toch anders naar gekeken, constateerden we.

Keuvelend liepen we richting de Noorderkerk. Aan de voet van de Noorderkerk is een markt met stalletjes met wat vroeger tweedehands goed heette, daarna 'brocante' en tegenwoordig 'vintage'.
Potten en pannen en LP's en kleding en serviezen en sieraden, voor elk wat wils dus.
Wat er ook staat, en wat ons hoofddoel was, is een grote kraam van Exota.
Exota? Waar moeten we dat van kennen? Mijn gedachten gaan uit naar een limonademerk uit de jaren vijftig, dat voortleeft in jurisprudentie over product aansprakelijkheid.
Tegenwoordig is het de naam van een (twee) winkel(s) in de Jordaan, en van het bedrijf dat achter  King Louie en Petit Louie zit.

In hun kraam op de Noordermarkt verkopen zij kleding voor dames en kinderen. Het is hun outlet-punt: samples, oude collectie, testexemplaren, je vindt er van alles.
Verwacht geen keurig op maat gesorteerde stapeltjes of gerangschikte rekken. De kleding komt uit grote zakken, ter plekke wordt een hap uit het labeltje geknipt en het kledingstuk beland op een grote hoop in de kraam. Grabbelen geblazen dus. Gelukkig zijn de maatlabeltjes nog wel prima te lezen.
En eerlijk is eerlijk - voor de prijzen die ze rekenen mag je best wat moeite doen.
De kinderkleding kost 15 euro (20 voor gebreide jurkjes), damesrokjes, -jurkjes, -vestjes zijn iets meer. Rond de 25 euro. Besteed je meer dan 50 euro, dan gaat er nog 10 euro vanaf, bij 100 gaat er 20 vanaf.
Ik kocht er een veloursjurkje in maat 1-2, een katoenen gebreid jurkje met borduursel in maat 8-10, een zwart-wit noppenvestje in 8-10 en een rode houndstooth jurk in 10-12 en rekende 50 euro af.
 (Tja, de dames schelen nog maar 11 cm. Zie hier respectievelijk 6 j 10 mnd en 9j 7 mnd in het jurkje 8-10 jaar. Dat overigens voor de jongste bestemd is, maar waar ze zo te zien nog heel lang mee gaat doen.)
Vestje 8-10 jr, jurk 10-12 jr en nog een beetje lang

Als je er om vraagt krijg je zelfs een route beschrijving naar de winkel mee:
Keurig toch?

Bij de fourniturenkraam op de Westerstraatmarkt zwichtte ik nog voor de aanbieding "3 klosjes Gutermann garen voor 6 euro" en mijn vriendin was in haar sas met stukjes leer die ze bij de leerkraam kocht (en de twee rokken en een vest die ze voor 60 euro bij King Louie/Exota kocht)

Dwalend door de Jordaan drentelden we terug naar de auto...

In de Karthuizerstraat viel mijn oog op deze entree
Hmmm, huiszitten... waar kende ik dat van?
Toen flitste het door mijn hoofd - uit de genealogiegegevens van mijn familie. Dat was ondersteuning voor armlastige burgers die nog in hun eigen huis woonden. Toen schoot me ook opeens te binnen dat er iemand op het Karthuizerkerkhof begraven moest zijn. En van welke kerk in Amsterdam waren die doopgegevens ook al weer?

Het hofje was in ieder geval zonnig en charmant (tegenwoordig dan, hè).

Thuis gekomen dook ik de genealogiegegevens in voor een opfrisbeurt.
De directe mannelijke lijn van mijn vader is vanaf het huwelijk van Cornelis (uit Selt / Sylt) met Bartha (uit Steenwijk) in 1760 in Amsterdam tot 1937 in Amsterdam te vinden. Bartha is inderdaad in het Karthuizerkerkhof begraven. Ze woonden overigens in de Goudsbloemstraat in de Jordaan.
En hun kleinzoon Pieter werd in 1791 gedoopt in de Noorderkerk.....
Ach, ik was blijkbaar gewoon een ochtendje terug naar mijn wortels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten