vrijdag 9 mei 2014

... een rode tas

Nu de zon zoveel schijnt heb ik minder plezier in de tas die ik deze winter maakte.
Hij is gewoon, tja wat zal ik zeggen - te herfstig.
Ik wilde iets fleurigs, iets vrolijks. En dan grijp ik graag naar rood. Knalrood.
In verschillende variaties.

Net als voor de wintertas gebruikte ik het patroon van de  'Tas met verzonken rits' uit Zo Geknipt!
Ik besloot dit keer een magneetsluiting in te naaien en een groot ritsvak te fabrieken.
Patronen zijn er per slot van rekening om aan te passen, niet waar?

Ik knipte daarom (van verschillende stoffen) niet één maal, maar tweemaal de stof voor de binnenzak.
Eenmaal voor de bij het patroon behorende binnenzak en éénmaal voor het ritsvak.
Voor het ritsvak maakte ik eerst de dubbelgevouwen 'tunnel' uit het patroon, streek die en fabriekte met twee zijstrookjes een supergroot ritsvak.
Uiteraard had ik ook een 'gewoon' ritsvak kunnen maken, maar ik had geen zin op dat op te zoeken en freewheelde heel relaxed op deze methode.

Eerst maakte ik twee zijstroken aan de rits, zodat deze totale strook de totale breedte van het patroondeel (en de tas) had.
Vervolgens deed ik alsof ik een pennenzak/etui in elkaar aan het zetten was en stikte de rits aan het vakdeel.
De onderkant van de rits zat nu vast aan de lap die de binnenzak moest gaan vormen.
Voorkant
Achterkant
Ik nam de lap met de rits en bepaalde op welke hoogte ik de rits wilde hebben.
Vervolgens sloeg ik de hele lap naar boven, zodat hij ondersteboven op de binnenkant van de tas kwam te liggen.

Dit stikte ik langs de rits vast en sloeg de vastgestikte lap weer terug naar beneden.
En voila, een ritsvak over de volledige breedte (jammer van de aan de rechterzijde ietwat scheeflopende stipjes. Links ziet er prima uit)

Aan de overzijde maakte ik het 'klassieke' binnenvak zoals op het patroon vermeld.
In een lekker opvallend stofje.
Voor de buitenzijden koos ik rode canvas en voor het voorvak een rood-witte zigzag (chevron).
Even dacht ik nog de hele tas in chevron te maken, maar dat zou toch te druk geworden zijn.

Per slot van rekening is dit al rood genoeg:

En passant bracht ik ook nog de lockmachine even weg voor assistentie.
Het vastlocken van de dubbele tashengels aan de binnen- en buitentas was iets de lockmachine niet als een goed idee beschouwde. De man van het naaimachine huis trouwens ook niet hoewel ik geluk had en hij het binnen 5 minuten opgelost had.

Het binnenvak is lekker veilig goed gecamoufleerd.



Een fijne zomertas!

1 opmerking: