maandag 10 februari 2014

... verjaardagen...

Hoewel het hier op het blog stil was, was ik volop bezig.
Dit weekend werden de oudste dames alweer 9 jaar!
Natuurlijk gaat dat gepaard met de nodige festiviteiten én taart.
Voor het eerst sinds jaren geen prinsessentaart, maar een keuze uit het AH feesttaarten nummer.

Taart één moest de Aardbeien-Frambozen-Kwark-Boltaart worden.
In eerste instantie stribbelde ik nog wat tegen: moest ik echt eerst een Swiss Roll gaan maken voor de bekleding? Maar toen las ik het recept en bedacht me dat het geen kookboek was, maar de Allerhande: niets geen zelf gemaakte cake - gewoon een aardbeienrolcake kopen en versnijden.
Het is een vorm van valsspelen, maar wel makkelijk.

Qua ingrediënten had ik geluk: er moest maar liefst 300 gram frambozen in, maar op de markt kon ik ze voor 1 euro per doosje op de kop tikken.
Wel bracht ik nog een wijziging in het recept aan.
Volgens het recept dek je de kwark met huishoudfolie toe alvorens je een en ander in de koelkast zet.
Maar uit andere recepten weet ik, dat je op de kwark nog een laagje cake doet. Dat is stukken makkelijker bij het snijden (want de kwark kleeft niet aan het bord).


Misschien kijken we hier wel wat te veel naar kookprogramma's.
Tijdens de bereiding liep de (totaal niet bakkende) man-des-huizes langs, en informeerde waar ik de taart mee ging aflakken. Aflakken - dat stond niet in het recept deelde ik hem mede.
Maar inderdaad, dat hoort eigenlijk wel.





Bij gebrek aan licht oranje abrikozenjam in de voorraadkast, deed ik twee eetlepels framberry-appeljam (vakantieaankoop op Festival Zoet) in een steelpannetje en verwarmde het tot een vloeibare massa. Daar streek ik de taart mee in - en afgekoeld werd het een mooi laagje.
Hoewel het paars-rood de cirkels een beetje te veel verdoezelden.

Maar hij smaakte prima:

3 opmerkingen:

  1. Mooi, ook met het makkelijker maken van het recept, een heerlijk resultaat!
    En gefeliciteerd natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd, de taart ziet er super uit! Je tas uit de vorige blogpost vind ik trouwens prachtig, mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen