dinsdag 6 augustus 2013

... een kussen-tas

Achter het maken (of beter gezegd: het nodig hebben) van deze tas zit een verhaal.
Twee jaar geleden had ik een 'ontmoeting' met een tot vleesetende bacterie gemuteerde streptokok die resulteerde in een langdurig ziekbed en een grote operatie wond.
De diverse ellende vergeten we natuurlijk zo snel mogelijk maar helaas brengt een grote wond ook veel littekenweefsel met zich mee. En in mijn geval bevindt dat zich op mijn zitvlak.
Niet zo'n fijne plek als je met kinderen op harde houten bankjes in speeltuinen zit of op stenen randen in het zwembad.....  Het komt wel voor dat ik met een stijf/pijnlijk stuitje opsta en voor mijn gevoel 'krom' loop.
Mijn remedie is het meenemen van een kussentje. Simpel en doeltreffend.

Typerend is echter dat ik bij het verlaten van het huis er op het laatste moment aan denk dat ik óók nog een kussentje nodig heb, een bepaald kussentje van de bank grijp en het in een plastic tas duw.
Bij een picknick gooi ik (als ik het niet vergeet) bovenop de etenswaren een speelkussen van het speelkleed.
Echt ideaal is het niet. Vooral omdat ik het in de hectiek nog wel eens wil vergeten en dan weer oud-en-stram wordt.
Daar moest iets op te vinden zijn......  (behalve dan dat ik mezelf meer prioriteit moeten geven boven het inpakken van alle spullen die voor de kinderen nodig zijn zoals drinken, snoepjes, brood, zonnebrand e.d. - wat de oplossing van manlief is)

Eigenlijk moet er standaard een tas met kussen in de gang klaar hangen - maar altijd met een plastic zak rondlopen staat zo armoedig. En mijn handen heb ik vaak al vol, dus een schouderband zou ook wel handig zijn.

In mijn hoofd dwaalden zo de verschillende wensen en eisen rond tot een plannetje begon te dagen.
Een tas met kussenvak...... hoe maak ik dat ..... twee stukken stof als voor het kussen en dan nog een derde stuk stof? Een kussen met nog een extra vak?
En opeens wist ik het.... ik vouwde het eerst in papier

Als ik nu eens de onderzijden van de W aan elkaar stikte .... dan is dat een tas vorm.
Ja. Dat zou moeten lukken met een lang stuk stof.


Het meestgebruikte kussen meet 38 cm bij 45 cm. Licht langwerpig dus

Dit patroon voorziet in vier keer de breedte van de stof (i.v.m. de richting van de strepen, anders kan het ook in de lengte).

Ik knipte:
1x stof van 40 cm bij (ongeveer) 200 cm.
De gebruikte stof is 150 cm breed, zodat ik aan beide zelfkanten een stuk stof van 40 bij 20 toevoegde.
Dit is net iets minder, maar ik gebruikte restmaterialen, zodat dit het maximaal haalbare was.
1x schouderband van 12 cm x 104 (ook restmateriaal)
LET OP:
Deze stof is aan tweezijden te gebruiken. Dit geeft het mooiste resultaat.
Als je geen tweezijdige stof gebruikt, zul je de achterkant van de stof om het kussen 'in' de tas zien.

Stap 1
Zorg dat de stof de goede afmetingen krijgt.
Waarschijnlijk moet je een stuk aan de totale breedte van de stof toevoegen.
Ik koos er voor om van dezelfde stof er een stuk haaks aan te naaien.
Strijk deze naad plat en stik door.
Omdat één zijde een zelfkant is, stikte ik de naad zo door dat de zelfkant de geknipte kant afdekte.

Stap 2
Leg een zoom in ieder van de korte kanten.
Let er op dat beide zomen in de goede richting worden gemaakt. Dat wil zeggen: als de stof met de goede kanten op elkaar ligt, zit de zoom aan de buitenkant.
(zoom-goede kant-goede kant-zoom)

Je hebt nu één lange baan stof.
Dubbelgevouwen over een kastdeur ziet dit er ongeveer zó uit

Stap3
Vouw deze stof met de genaaide zomen op elkaar (welke kant van de stof maakt nu even niet uit).
Vouw iedere zoom terug naar de middenvouw.
Als je aan de zijkant kijkt heb je de stof nu in een platte 'W' liggen.

Stap 4
Neem een rijgdraad en stik de twee vouwen aan de onderkant van de 'W' door.
Let op: stik ze niet aan elkaar.
Op deze lijn ga je straks, als het kussendeel gevuld is de stofdelen aan elkaar stikken.
Geef op beide 'panden' de stiklijn alvast aan.



Stap 5 (Engelse naad)
Vouw de stof weer uit en vouw ze met de verkeerde kant dubbel op elkaar.
De enige vouw die je nu hebt is de vouw op de korte zijde.
Stik de lange zijden aan elkaar vast en knip eventuele overtollige stukken naad af.
Keer nu de stof (met de goede kanten op elkaar), strijk de naden en stik langs de rand de lange naden nogmaals vast.
Het geknipte gedeelte van de stof is nu opgesloten tussen de twee naden in.
Je hebt nu een lange smalle zak van twee maal de tas-lengte met in het midden van iedere kant een rijgdraad
* Mocht je deze naad niet willen maken, stik dan de lange zijden één maal met de goede kanten op elkaar. Je hebt dan onafgewerkte zomen aan de binnenkant van de tas*

(N.B. stappen 5 en 3&4 kunnen eventueel omgedraaid worden. Dat wil zeggen: eerst de lange zijden stikken en daarna pas de kussen-stiklijnen aangeven.)

Stap 6 (schouderband)
Neem nu de lange smalle band en vouw deze over de lengte. (zij aanzicht: V)
Vouw aan iedere kant de helft van de stof naar de midden vouw zodat de onafgewerkte rand in het puntje van de V terecht komt.
Vouw ook aan de uiteinden de stof naar binnen.
Strijk de band
Stik de band door (indien gewenst meerdere malen)

Stap 7
Bevestig de schouderband aan de beide naden aan de bovenkant van de tas.
Waarom doen we dit nu en niet als laatste stap?
Omdat het nu makkelijker naait dan wanneer er een gevuld kussen in de tas zit.

Stap 8
Zorg er voor dat de lange smalle zak de goede kanten op elkaar heeft - de tas is nu binnenstebuiten.
Vouw de bovenkant open maar keer de zak niet.
Vul nu het onderste deel van de zak met vulsel.Vul tot net onder de rijglijn.
Ik gebruikte schuimrubberafsnijdsels (restmateriaal gekocht bij een meubelmakerij).

Stap 9
Speld de zak dicht en stik langs de rijglijn het kussen dicht.
(NB het kussen is dus binnenstebuiten)
Wanneer je zeker weet dat de goede zachtheid/hardheid bereikt is kun je de naad des gewenst twee- of driemaal dicht stikken.
Deze naad is de onderkant van de tas.



Je hebt nu een lang smalle binnenstebuitengekeerde zak waarvan het onderste deel een kussen is geworden.

Stap 10
Keer de bovenkant van de tas zó om, dat deze als een kussenhoes om het kussengedeelte komt te zitten.
De doorgestikte vullijn is nu de onderkant van de tas.
De donkerpaarse streep die het midden van de stof was (onderaan op bovenstaande foto) wordt het bovenkant van het kussen dat je in de tas ziet zitten.


Aan weerszijden van het kussen is ruimte om een tijdschrift, boek of vestje mee te nemen.
Ik heb er expres geen kleine opbergzakjes in gemaakt, omdat het primair een zitkussen is.
Je kunt er natuurlijk allerlei andere dingen in meenemen (sleutels etc), maar dan moet je die wel verwijderen voor je er op neer ploft.
De band kan bij gebruik als kussen in één van de vakken weggestopt worden.
Volgens mij gaat het prima werken - schouderklopje voor mezelf! (en ik vraag niet waarom ik dat nou niet een jaar geleden kon bedenken......)




Stof: Annbeth veelkleurig  (Ikea)
NB deze katoenen stof is stevig - canvasachtig - en aan beide zijden gelijk.

1 opmerking: