donderdag 20 juni 2013

... restylt een verkleedkostuum

Het eindproject op de basisschool wordt dit jaar besloten met een groot optreden.
Alle klassen voeren een act op en zo mochten wij als ouders de kledinginstructie ontvangen.
Deze luidde:
" Oosterse prinsen en prinsessen.
Je kunt ter inspiratie denken aan:
-Indiase stijl
-‘haremdames’ (geen blote buiken)
-wijde broeken
-pofbroeken
-gekleurd shirt
-t shirt met palletjes, glitters
-kleurige rok of jurk

-zachte stoffen omgeknoopt
-singletje (jasje zonder mouwen) voor jongens,
-kleurige sjaal om de middel
-belletjessjaals
-doorzichtige sjaals


Wat altijd goed is:
Gekleurd t shirt, katoenen (wijde) broek, een of meerdere sjaals om/aan de middel geknoopt.

Belangrijk: dat de kleding het kind niet afleidt van de actie, zoals sjaals die afvallen, e.d…. "

Tjonge, zo uitgebreid krijgen we zelden instructies.
Meteen gingen mijn gedachten naar de harembroeken die ik bij Tante Bet en Emma en Mona zag.
Maar toen bedacht ik me, dat het veel eenvoudiger was...... en viste uit de verkleedkist twee Jasmine-broekpakkostuums.
Één in fuchsia satijn met veel goud en bling-bling, en één in lila met kunst'smaragden'.

Natuurlijk moet één en ander wel 'cool' zijn, nu ze in groep vier (bijna groep 5...) zitten en eigenlijk 'kunnen' prinsessen niet meer. (Wel voor thuis, maar op school gelden andere regels)
Dus dit was wel een beetje een probleem:

Ik googlede eens op de Stilton Sisters en ondekte dat zij ook naar India geweest zijn.
Downloadde een gepast plaatje van het web en greep naar het transferpapier.
Het uitgeknipte transferplaatje streek ik op witte katoen die met dubbelzijdige vlieseline was voorbewerkt.

Welk geheel ik vervolgens uitknipte en op een paars vilten medallion streek en stikte.
Voegde nog wat Tulip Glitter toe (gebruikt voor dit versierproject)
En liet het geheel twee dagen liggen om te drogen zodat de witte lijm goudkleurig werd.
Naaide met de hand de hele patch over Jasmine heen, en voilà, een oosterse prinses met Stilton smaak...

(Van een spelend klasgenootje die het klaar zag hangen hoorde ik al dat het ontzettend 'vet' was)

2 opmerkingen: