vrijdag 14 juni 2013

... kort een broek in

Als je 1.75 m lang bent, is de lengte van broeken meesta prima.
Behalve als je 'valt' voor een bloemenbroek van de 'lang'-afdeling, dan moet je inkorten.

In blogland kwam ik eens een supersimpele inkort-actie tegen.
Eén waarbij je de onderzoom intact laat, maar een stuk van de pijp er tussen uit haalt.
Natuurlijk ben ik de vindplaats weer eens kwijt, maar gelukkig had ik de plaatjes nog in mijn hoofd.

1. Je begint met het afspelden van de broek, waarbij je niet vergeet dat de zoom er nog onder bij komt.
(in dit geval vouwde ik de stof 6,5 cm dubbel - een inkorting van ongeveer 10 cm)

2. Stik aan de verkeerde kant van de stof zo dicht mogelijk langs de bestande zoom.
3. Knip daarna het overtollige deel stof weg (op bovenstaande dus het witte deel).
Ik knipte niet, maar lockte voor een mooie afwerking aan de binnenkant


4. Vouw de zoom naar beneden en strijk de pijp glad.
5. Stik de pijp door zodat het (in mijn geval) gelockte gedeelte naar boven vastgestikt is.

 6. Herhaal bij de andere pijp
7. En klaar!

1 opmerking: