zaterdag 1 juni 2013

... een geplooide tas in groen...

Vorig jaar zag ik de "Good Fortune" serie van Kate Spain (in een Amerikaanse webshop) en viel voor de groene Sakura print. Ik ben namelijk gek op kersen- en/of pruimenbloesems.

Dus bestelde ik een yard bij Fabric . com en kwam het stofje op de stapel met 'mooie stofjes' terecht.

Hebben jullie ook zo'n stapel met stofjes die je prachtig vind, móet hebben maar aangeschaft worden zonder duidelijk doel? Ik wel. (misschien moeten we er foto gewijs maar eens een keer doorheen lopen...)

Tijdens het tekenen van het patroon van de geplooide H.E.M.A. tas (zie hier) bedacht ik me dat ik dat het een mooie lentetas zou kunnen worden. Alleen moesten we dan nog wel wat doen aan het gebrek aan sluiting.
En die ene yard was echt te weinig voor de buitentas en voering. Nu had ik nog een grijs stofje uit die serie aangeschaft, maar die combinatie was het niet helemaal.
Gelukkig kon ik bij de Fabric Shack nog een mooi groen stofje uit dezelfde serie vinden.
Eigenlijk weet ik niet welk stofje ik mooier vind: de binnenkant in geometrische vorm is toch ook wel leuk (maar misschien een beetje saai voor een hele buitenkant)

Ik ging aan de slag en verstevigde alle stofdelen met hetzij lichte (geplooide buitentas en binnentas) hetzij middelzware (bovenrand en schouderband) strijkvlieseline.
Stikte een binnenzak op de voering.
Vervolgens maakte ik een rits die ik tussen de voeringen van bovenrand en tas in kon naaien.
(Heet zo iets een verzonken rits???)
39,5 cm lang, 4 strips van 3 cm breed en vast genaaid alsof het om een etui (pennenzak) gaat.
Die strip spelde ik eerst aan de voering,
En daarna ging daar de bovenrand bovenop (g.k.o.e.), zodat het keurig gesandwiched zat.
Herhaal dit aan de overzijde van de voering.
Bij het vastnaaien van de onderkant en zijkanten van de voeringdelen zorgde ik er voor dat ik vóór de rits-strip stopte. Dan valt de sluiting mooier. Eventuele gaatjes kun je handmatig nog dichtnaaien.
Het uiteinde van de te lange rits liet ik verdwijnen tussen de binnen- en buitentas.

Verder zette ik de tas volgens de gebruiksaanwijzing in elkaar, waarbij het even goed opletten was bij de schouderband. Ik heb daar beide stoffen voor gebruikt, zodat de buitenstof van de tas in het bovenste deel van de voering ge-echood is. Of te wel: binnen en buitentas zijn contra gemaakt.
Een keurig afsluitbare tas

(De trap is de donkerste plek in huis, maar ook de plek waar de kleuren het beste tot hun recht kwamen...)

Tot slot sprayde ik de tas tweemaal met waterafstotende spray in.
Een zware regenbui zal het niet tegenhouden, maar een miezerregentje, dat moet lukken.

Ik ben er blij mee - en tot nu toe wordt me telkens gevraagd waar ik die tas toch gekocht heb....


Patroon: overgenomen van een H.E.M.A. handwerkpakket
Stof uit de serie "Good Fortune" door Kate Spain voor Moda (2011)
- Sakura in Tea (de bloemen)
- Pagoda in Tea (het geometrische dessin)

 

3 opmerkingen:

  1. Hij is erg gaaf geworden!!
    Tassen staan ook al een tijdje op mijn lijstje...tijd voor een sabattical

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om altijd even te lezen hoe ritsen in kunnen worden gezet, bedankt voor de uitleg heb hier erg veel aan! Enne...je tas is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen