woensdag 12 juni 2013

... Buttercup & Birds

Voor mezelf maakte ik geen outfit voor de bruiloft maar shopte er snel één bij elkaar.
Eén die toevallig in blauw uitkwam. Wél maakte ik nog een bruiloftstasje voor mezelf.
Ten eerste om het patroon uit te testen, ten tweede omdat ik eindelijk had bedacht wat ik met dat stofje zou gaan doen en ten derde omdat ik in een tassen-stemming ben.

Hmm - de tas staat er recht op, maar de pilaar niet...)

Ik greep van de FQ stapel een Aziatisch aandoend stofje in blauw en goud tinten.
Zeer feestelijk. Ik was er in de quilt winkel voor gezwicht zonder bepaald doel.
U weet wel zo'n lapje van 4 euro nog wat. (ik praat dat goed door te redeneren dat ik nooit tijdschriften koop....)
Is het geen schatje?
Hoe langer je kijkt, hoe meer details je ziet. Zoals een klein vogeltje dat er in schaduw op staat (zie volgende foto links boven)

Bij één van de deelneemsters van MaMarieke's Lapswap zag ik de Buttercup Bag voorbij komen.
En daar heb je (zonder de voering dan) maar één FQ voor nodig. Eureka!

Ik paste en meette zo, dat op een kant een grote vogel centraal zit.
Smokkelde vervolgens met de plooien, want een middenplooi over die vogel, dat zou zonde zijn.
En het patroon op de bovenrand en tas loopt ook nog bijna helemaal door.

Gebruikte een ontvangen lapje van de LapSwap voor de voering (dank je, Daisy! Het past er perfect bij)

Met een klein zilverdraadje, dus glimt de tas subtiel buiten én binnen

En hielp de tas bijna om zeep door niet goed te lezen.
Aangezien ik net een plooitas gemaakt had, nam ik aan dat de halfronde bovenranden voor zowel de binnen- als de buitenkant geknipt moesten worden.... Terwijl de voering aan één stuk is. dus.
Gevolg: heel veel overtollige stof in de tas. Gelukkig kon het betrekkelijk eenvoudig hersteld worden.

'voorkant'
'achterkant'

Aan de binnenkant naaide ik een magnetische sluiting.

Het oordeel?
Ik ben dol op het stofje, het tasje is te schattig om waar te zijn, MAAR: het is zo klein! En de band zo kort.
Blijkbaar ben ik echt een grote-tassen-over-de-schouder-persoon.
Voor het bruiloft-dagprogramma was de tas volstrekt niet toereikend, maar voor het avondprogramma (zonder toetenpoetsers, portemonnee, fototoestel en kleurpotloden....) was het precies goed.


Verbeterpuntje: ik verstevigde de buitenstof niet. Maar het kreukt wel behoorlijk. Volgende keer toch maar weer wel doen.


Patroon: Buttercup Bag van Made By Rae
Stof: Birds and Blossoms van Punch Studio voor Hoffman Fabrics (2012) in de blauwe variant (gekocht bij De Sampler)

2 opmerkingen:

  1. Wauw, prachtig stofje! Mooi!

    Het is idd een klein tasje. Ik heb ergens al eens gelezen dat ze het patroon 150 procent vergroot hadden en dat het formaat dan ideaal was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan me voorstellen dat het als 'kiep maar in wat je kwijt wilt'-tas te klein is, maar het is wel een schatje!

    BeantwoordenVerwijderen