vrijdag 3 februari 2012

... prinses Aurora

Doornroosje wordt hier in huis eigenlijk altijd Aurora genoemd en is een persoonlijke favoriet van Alexandra.
Het kostte me meer tijd dan het in elkaar zetten van een kinderjurkje, maar uiteindelijk is het dan gelukt: een echte roze Aurora jurk voor Jolina.
Hoewel ik het nooit kan laten Alexandra er op te wijzen dat Aurora in de film toch echt de blauwe jurk veel meer aan heeft dan de roze, moest het toch de roze worden....


Voor het geval iemand net zo gek op haar kinderen is als ik zal ik de basis gegevens hierbij geven.
Het bovenstuk is relatief eenvoudig. De het lijfje is een omgekeerde trapezium van 10 cm breed aan de bovenkant en 8 cm breed aan de onderkant en 8 cm hoog.
De schouders zijn 1,5 cm breed aan iedere kant, met daar tussen een soort van boothalsje.
Ik zette die af met elastisch biasband. Een puntkraag werd me echt te gortig.
De mouwen zijn 8 cm wijd en 6 cm lang.
Zet één schouder aan elkaar, werk de hals af, sluit de andere schouder.
Naai het zoompje in de mouwen.
Zet de mouwen in en naai deze vast.
Naai dan in één keer de onderkant van de mouwen en de zijkant van het lijfje dicht.
Let op: met elastische stof kun je dit doen, anders moet je een achtersluiting fabriceren.
Dit is het makkelijke gedeelte.

Dan de witte puntrand (ggrrrr....)
Meet de omtrek van het bovenstuk. Bij mij was dit (ongeveer) 18 cm.
Dan gaan we rekenen. 18 gedeeld door 5 punten (of zes als je wilt).
Enfin: dit werd mijn mal:
Ik nam een stuk van een wit reclame-T-shirt dat de man des huizes niet ging dragen en vouwde het dubbel.
Verstevig één kant met strijkvlieseline en legde de goede kanten op elkaar.
Trek de mal om op de strijkvlieseline.
Stik de potlood strepen door - met uitzondering van de lange rechte kant aan de bovenkant.
Knip de overtollige stof af en keer de stof.
Strijk alles zo plat mogelijk.
Stik de punten door (optioneel).

Rijg de puntenstrook aan het bovenlijf.
De rok is twee maal een rokdeel van 20 hoog, 9,5 cm bovenbreedte en 22,5 cm onderbreedte.
Naai de zijkanten aan elkaar.
Speld of rijg dit onder de puntenstrook aan het bovenlijf.
Stik aan elkaar vast. Wat een **** karwei is, aangezien het lijfje niet zo breed is en je 2 lagen velours de panne en 2 lagen tshirtstof aan elkaar moet zien te krijgen. En geen extra plooien...

Als dat gelukt is en ik moest ook een extra ophaal lostornen zodat de rok niet opeens op een plek korter was kun je de zoom afwerken. En een zucht van verlichting slaken.
En kijken of het ding eigenlijk nog wel past.
Gelukkig is de velours de panne dusdanig rekbaar dat de jurk zowel over het hoofd als over de heupen kan worden aangetrokken.

En nee, er komt GEEN blauwe variant van.

Maar "natuurlijk" wel bijpassende schoentjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten