donderdag 5 januari 2012

... zwemtassen

Er zijn toch echt nadelen aan het in het ziekenhuis liggen als het nieuwe schooljaar begint.
Eén daarvan is dat je weinig invloed hebt op de dingen die de kersverse groep drie-ers nodig hebben. Zoals gymtassen. Ze kregen destijds Geronimo Stilton tasjes, van de supermarkt, van dat materiaal dat op theezakjes lijkt (geen papier en geen stof, wel geweven maar met beperkte levensduur)
Deze kerstvakantie bekeek ik ze eens, en zag dat er scheuren in de bodem zaten. en dat hun sportkleding toch echt te klein was.
Wat te doen? Ik kon nieuwe gymtassen maken, maar eigenlijk waren hun zwemtassen nu ze na 1 jaar en 11 maanden eindelijk in badje 5 zitten en dus met kleren aan gaan zwemmen ook te klein geworden. Dus: de zwemtassen - tassen met hun naam erop van RainbowBabies - schuiven we door als gymtassen, en ik ga nieuwe zwemtassen maken.

Ik keek voor inspiratie hier en hier en hier, en dubte over het materiaal.
Die geplastificeerde / gecoate katoen is wel leuk, maar ik voorzag heel veel gedoe. Hoewel ik bijna strijkvinyl bestelde, las ik deze blog, en besloot toch maar (ouderwets) te gaan impregneren.



Wat heb je nodig?
- stof voor de binnenkant (50 cm lang)
- stof voor de buitenkant (50 cm lang)
- dunne strijkvlieseline
- 1,60 meter koord (ik hergebruikte de nylonkoorden uit de G.Stiltontasjes)
- een koordstopper (of hoe ze ook mogen heten - tegen het wegglijden van de koordjes)

Ik knipte:
- een ronde bodem van 22 cm doorsnede: strijkvlieseline 2x
- een ronde bodem van 22 cm doorsnede & naden: buitenstof, binnenstof
- een recht stuk van 40 (hoogte) x 69cm (breedte) & naden in: strijdvlieseline, binnenstof, buitenstof.
Let op: als je een andere doorsnede van je cirkel hebt (ik gebruikte een ontbijtbord), moet je de koker van je tas herberekenen. Volgens de wiskundige formule: doorsnede x pi = omtrek.
toch handig als je een beta man hebt...
In dit geval: 22 x 3,14 (= pi) = 69 cm
- een strook van 7 (h) x 69cm (br) & naden in: buitenstof (of andere stof die je wilt gebruiken)
- een strook van 4 x 22 cm in: buitenstof (of contraststof)
- een rechthoek van 10 x 12 cm in strijk vlieseline
- een rechthoek van 10 x 12 & naden in: buitenstof (of contraststof)

En zo zet je het in elkaar:
Strijk eerst alle vlieseline stukken op de bijbehorende stofjes.
Ik verstevigde de voering van de tas, niet de buitenstof, met uitzondering van de bodem, die is wel dubbel verstevigd.
Je strijkt dus: de bodem van de buitenkant, de bodem van de voering, de rest van de voering, de rechthoek van 10x12. Dit laatste stukje wordt de lus aan de onderkant van de tas, die tussen de bodem en de zijkant moet worden gevoegd.
(De nauwkeurige kijker zal het opvallen dat de lange strook ontbreekt op deze foto - yep, vergeten te knippen vóór ik begon....)

De voering:
Naai de zijkant van de grootste lap stof aan elkaar. Je hebt nu een koker.
Speld de bodem en de koker aan elkaar. Naai ze vast (ik heb ze niet geregen, maar dat moet ieder voor zich weten...)

De buitenkant:
Naai de 10cm kanten van het 10x12 lapje met de goede kanten aan elkaar. Keer de stof zodat de naad in het midden zit en strijk glad. Vouw dit kokertje dubbel.
Naai de zijkant van de grootste lap stof aan elkaar. Je hebt nu een koker.
Speld de bodem en de koker aan elkaar, en voeg het dubbel gevouwen lapje op de naad tussen de bodem en zijkant. Let hierbij op, dat de lus tussen de goede kanten van de stof naar buiten steekt.
Naai de hele cirkel vast

De tas
Je hebt nu een complete buitenkant en voering.

Voeg de twee delen samen met de verkeerde kanten op elkaar.
Als ze goed op elkaar zitten, vindt ik het handig om ze halverwege de zijkanten even vast te spelden. Dan verschuiven ze niet meer.
Vouw en strijk nu de (boven)naad van de buitenkant naar binnen, en de naad van de voering naar buiten. Klinkt moeilijk, maar is logisch: de naden komen met de goede kant tegen elkaar aan.
Vouw en strijk nu de lange strook van 7x69 cm dubbel, waarbij de verkeerde kant op elkaar ligt.
Werk de zijkanten van deze strook af. Dit wordt de tunnel voor het koord.
Speld de open kant van deze strook tussen de buitenkant en de voering.
Naai vast, eventueel met twee stiksels en/of een siersteek.

Het koord
Rijg het koord door de tunnel van de tas, door de koordstopper en door de lus aan de onderkant van de tas.
Sluit het koord.

Klaar om waterdicht te maken!!

Nou ja, niet helemaal. Ik voegde nog twee dingen toe:
- een extra lus (van het stukje van 4x22 cm) om de tas aan een haak te kunnen hangen, waarbij hij niet dicht trekt maar open blijft.
Naai de lange zijden met de goede kanten op elkaar en keer de stof om (of vouw de strook goed en stik hem door - net wat je prefereert).
Werk de uiteinden af en maak een lus aan de bovenkant van de tas.
!! Sluit de tunnel niet af bij het stikken!!
- een adreslabel in de tas.
Met behulp van een strijktransfer maakte ik een adres label dat ik in de tas streek.
Verbeterpuntje: doe dit niet als je er al een NYLON koord in geregen hebt.
Als je daar een strijkijzer opzet, versmelt het met de stof.. dom dom dom En kun je een nieuw koord in je tunnel rijgen en heb je een lelijk hard deel in je tunnel het moment om hardgrondig te balen.

Je kunt de tas eventueel dubbelzijdig bruikbaar maken. Voeg dan nog een lus in de bodem van de voering toe.
Je moet dan wel het koord uit de buitenlus halen en door de binnenlus halen als je de tas binnenstebuiten draait.

En wat stond er in de eindfase op en bij de huiskamertafel?
- de naaimachine;
- de naaikist;
- de knopendoos - voor de koordstoppers;
- een laptop (voor het label);
- haaknaalden om de koorden door de stoppers te krijgen;
- een telefoon (om de man des huizes te bellen om a) de printer aan te zetten en b) transferpapier er in te doen. De printer staat namelijk twee trappen op in zijn werkkamer heel handig);
- een strijkijzer;
- de strijkplank;
- twee zwemtassen.
Geen wonder dat ik liever niet naai met kinderen in de buurt......

Het resultaat:
Het showen (en tegelijk balletpasjes oefenen):

De mama van Kaatje maakte aan de hand van deze instructie ook een tas, en daarna nog één.
Kijk voor haar hippe resultaten hier en hier.
(Leuk om zulke reacties te krijgen!!)

Aanvulling: Hij is ook heel goed als ballettas te gebruiken: klik hier.
 En in de herhaling beviel hij nog steeds goed: zie hier

8 opmerkingen:

  1. Ontzettend leuk gedaan! Ik ga er zeker ook één maken. Bedankt voor de goede functionele uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk. Ik ben ook bezig met zulke tassen. Ik maak ze van tafelzeil, ook heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't is met plezier dat ik de tassen maakte.. Je uitleg is dan ook heel duidelijk om te volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik was op zoek naar de uitleg voor zo'n tasje!
    Ze zien er trouwens prachtig uit (zowel de tasjes als de dochters ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi resultaat.
    (Probeer ik zeker -ooit- ook eens uit.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geweldig, heb er net eentje af, en vanavond nog eentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wouw!! Hier staan er zeker 2 in de planning! Bedankt voor je Howto!

    BeantwoordenVerwijderen